האם חברי הכנסת עוקבים??

192. העברת שטח לרשות הפלסטינית – כביש הגישה לרוואבי

www.knesset.gov.il/plenum/data/02653810.doc

 

 

דני דנון (הליכוד):

 

אדוני היושב-ראש, אדוני סגן השר, ממידע שפורסם השבוע עולה כי משרד הביטחון מתכוון לאפשר סלילת כביש גישה מביר-זית לעיר הפלסטינית רוואבי.

 

רצוני לשאול:

 

האם בכוונת המשרד למסור שטח לרשות הפלסטינית משטח C לשטח A, או די ביצירת הפקעה לשטח ובכך לשמור אותו בידי מדינת ישראל?

 

היו”ר ראובן ריבלין:

 

תודה, אחרי זה תוכל להרחיב, וגם חבר הכנסת אריה אלדד, שזכותו שמורה בשאילתא עצמה, וחבר הכנסת טלב אלסאנע.

 

כבוד השר, בבקשה.

 

סגן שר הביטחון מתן וילנאי:

 

כבוד היושב-ראש, חברי חברי הכנסת, מדובר בכביש גישה מתוכנן למיזם בנייה פלסטיני רחב מצפון לרמאללה בממדים של עיר חדשה הנקראת רוואבי – גבעות. קטע קצר מהכביש המתוכנן לעיר הזו עובר בשטח C, ברוחב של כ-60 מטר. שטח C שם הולך ממערב למזרח, והכביש מדרום לצפון. רק לפני שבוע, בלי קשר, הייתי בסיור שם ולמדתי וראיתי את הסוגיה הזאת. אין כל סיכום עד הרגע הזה על תהליך שיבוצע על מנת לאפשר את סלילת הכביש הזה – האם זאת תהיה הפקעה ישראלית בשטח C? האם זאת תהיה העברה משטח C לשטח B? כאשר יידרש סיכום או שינוי מעמד השטח – – –

 

היו”ר ראובן ריבלין:

 

הציר עצמו.

 

סגן שר הביטחון מתן וילנאי:

 

הציר, ברוחב של כ-60 מטר, הוא ציר מאוד רחב, לא כביש.

 

היו”ר ראובן ריבלין:

 

הציר וצדדיו – חמישה מטר כמו שנהוג בשטחי B בכבישים שבהם נוסעים ישראלים.

 

סגן שר הביטחון מתן וילנאי:

 

זה יהיה כביש שישרת בעיקר את האוכלוסייה הפלסטינית מהעיר רוואבי מצפון לרמאללה לרמאללה, והוא חוצה את שטח C, וזו הסוגיה.

 

היו”ר ראובן ריבלין:

 

ידוע.

 

סגן שר הביטחון מתן וילנאי:

 

כאשר יסוכם מה המודל הראוי לעשות – האם זאת הפקעה או שינוי מעמד – סטטוס – הדבר הזה יעלה, להבנתי, לפחות להחלטת קבינט של מדינת ישראל.

 

היו”ר ראובן ריבלין:

 

תודה רבה. חבר הכנסת דנון – שאלה נוספת. אחריו – חבר הכנסת אלדד, ואחריו – חבר הכנסת אלסאנע.

 

דני דנון (הליכוד):

 

אני מודה לסגן השר על תשובתו. אני לא אביע את עמדתי האישית לגבי מסירת שטחים לפלסטינים, אבל יש חשיבות ביטחונית רבה שלא תהיה מסירת שטח מעבר לאקט המדיני, שיהיה בהפקעה, ואני מבקש שנושא זה יובא לדיונים, ולא שנשמע בכותרות העיתונים שהועבר – עם כל הכבוד לגודל שלו. אבל עצם המסירה של השטח, וגם ההיבט הביטחוני – כי יישוב יהודי שאותו כביש יעבור, אם זה יהיה מנהרה – לא פירטת אם השטח יהיה במנהרה או בגשר – אבל יהיה כביש שישרת את האוכלוסייה היהודית, שיצטרך להיות גם בטוח ליהודים.

 

היו”ר ראובן ריבלין:

 

האומנם, אתה שואל. האם כך יהיה, אתה שואל. חבר הכנסת אלדד, בבקשה.

 

אריה אלדד (האיחוד הלאומי):

 

תודה. אדוני היושב-ראש, אדוני סגן השר, אין ספק שהעברת שטח ממעמד שטח C לשטח A ו B יש לו משמעות מדינית, ולכן אני מטיל ספק באפשרות שדבר כזה יכול להתקבל בקבינט בלי מליאת הממשלה והכנסת. שלא כך, אם מחליטים להפקיע בשטח C ולמסור אותם, שזו בוודאי החלטה מינהלית, שאפשר. השאלה היא, האם נבחנו חלופות לתוואי הזה, חלופות שיעברו אך ורק בשטחי A ו-B, או לחלופין חלופה שרחוקה מהיישוב היהודי ואינה נוגסת באדמותיו על-פי התוואי שראיתי מוצע.

 

היו”ר ראובן ריבלין:

 

תודה. חבר הכנסת טלב אלסאנע.

 

טלב אלסאנע (רע”ם-תע”ל):

 

אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, כבוד סגן השר, החלוקה הזאת של A ו-B ו-C בעקבות הסכמי אוסלו, ואיך שאני הבנתי ששטחי B זה באחריות אזרחית פלסטינית וביטחונית ישראלית – הכול השתנה בעקבות אירועי אוקטובר 2000. האם יש מגמה, לנוכח השקט והשליטה הביטחונית הפלסטינית, לחזור למציאות שהיתה קיימת עקב אירועי אוקטובר 2000? תודה רבה.

 

היו”ר ראובן ריבלין:

 

זאת שאלה יותר כללית. בבקשה, כבוד השר.

 

סגן שר הביטחון מתן וילנאי:

 

להערתו של חבר הכנסת אלסאנע – זה דיון מדיני. שום דבר לא התנהל במחשכים. כל אחד מאתנו יכיר אותו, והדיון הזה יקבע את החלוקה בין A, B ו-C ולא שום דבר אחר. זה לא קשור למקרה הספציפי שאליו אני כרגע מתייחס, לנושא של הכביש בין רמאללה לרוואבי. זה דיון הרבה יותר רחב בינינו לבין הפלסטינים, וכולנו ערים איפה הוא נמצא. אני מקווה שהוא התקדם. דעתי הפרטית – שהתקדם, ואכן יסוכמו שם דברים.

 

לגבי הגישה מרמאללה לרוואבי – נבחנות כל החלופות, בתשובה לחבר הכנסת אלדד ולהערתו של חבר הכנסת דנון. נבחנות כל החלופות. אין ספק שהראייה המרכזית זה ביטחון, כי בקלות אפשר היה כבר לחתוך את זה בצורה כזאת או אחרת. אנחנו בוחנים את כל ההיבטים הביטחוניים של זה על מנת שלא תהיה לנו תקלה בתחום הזה. שוב, שום דבר לא יהיה בסודי סודות. זה יובא לגורמים הראויים. אני לא יודע כרגע להגיד אם זה דורש את אישור הכנסת או לא. להערכתי לא, אבל אני לא קובע בזה. המערכת המשפטית תקבע. אנחנו, מערכת הביטחון, נבחן את כל החלופות, זה חלק מהשיעור שעשיתי שם. נביא את ההצגה הזאת בפני הקבינט ובפני כל גורם אחר שיידרש. הביטחון יהווה שיקול מרכזי.

 

היו”ר ראובן ריבלין:

 

תודה רבה.

 

השאלה היתה קודם כול כדי שתישאל, וכמובן כל אחד מחברי הכנסת, על-פי היוזמה שלו, יפקח על עניין זה בהתאם ליכולתו ולרצונו.

 

בתאריך: 14/07/2010

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *