תגובת מטות ערים לידיעה על קרן הפנסיה ההולנדית

בעקבות הודעת החברה ההולנדית על משיכת השקעות מכל הבנקים בישראל,
 
תנועת מטות ערים הגיבה:
 
“אנו קוראים לנתניהו וליברמן לפתוח סוף סוף בקמפיין הסברתי בינלאומי-אקדמי על חוקיות ההתנחלויות. יש להפיץ מייד עותקים מתורגמים של הדו”ח הרהוט של שופט העליון אדמונד לוי, לכל מקבלי ההחלטות באירפה. באשר לאיש הקטן ברחוב, כאן בישראל, גם אתה נקרא לדגל: המשך להתפקד למפגלות השלטון, הרי רק בזכותכם מדינת ישראל זכתה בחוק החרם המככב בפרשה הזאת. חוק החרם, שהוא חוק שזכה לאמון חברי הכנסת שביקשו לרצות את המתפקדים האידאולוגיים הרבים, הציל את המצב. רק קיומו של החוק איפשר לבנקים להמשיך לתת שירות בכל יישובי יהודה ושומרון, כל הכבוד למתפקדים האידאולוגיים שהצילו את המצב, כעת כל מתפקד יביא בעקבותיו שניים נוספים.”  
 
 
 
 
—– Original Message —–
Sent: Wednesday, January 08, 2014 4:55 PM

קרן הפנסיה הגדולה בהולנד מחרימה בנקים בישראל בשל מימון התנחלויות

PGGM משכה את השקעותיה מחמשת הבנקים הגדולים בישראל, משום שהם מעורבים במימון בנייה בהתנחלויות ומחזיקים סניפים מעבר לקו הירוק

חברת הפנסיה הגדולה בהולנד, PGGM, החליטה למשוך את כל השקעותיה מחמשת הבנקים הגדולים בישראל בשל העובדה שהם מחזיקים סניפים מעבר לקו הירוק ומעורבים במימון הבנייה בהתנחלויות. החברה משקיעה בבנקים הישראלים כמה עשרות מיליוני אירו בלבד, אולם מדובר במהלך שעלול לגרום נזק תדמיתי לבנקים הישראלים ולגרום לגופים עסקיים נוספים באירופה לנקוט בצעדים דומים.

מקור המעורה בסוגייה סיפר כי ענקית הפנסיה ההולנדית פנתה בחודשים האחרונים לבנק הפועלים, בנק לאומי, בנק מזרחי טפחות, הבנק הבינלאומי לישראל ובנק דיסקונט והבהירה להם כי העובדה שהם מקיימים קשרים עם ההתנחלויות או עם גורמים המעורבים בבנייה בהתנחלויות הינה בעייתית מבחינת החוק הבינלאומי. החברה ההולנדית ציינה בפני הבנקים כי היא מתבססת על חוות הדעת של בית הדין הבינלאומי בהאג מ-2004, שקבעה כי ההתנחלויות אינן חוקיות ומהוות הפרה של סעיף 49 של אמנת ז’נבה. סעיף זה אוסר על הכוח הכובש להעביר אוכלוסיה משטחו אל השטח הכבוש. 

הבנקים הישראלים השיבו לחברה ההולנדית כי החוק בישראל, ככל הנראה “חוק החרם”, אינו מאפשר להם להפסיק לתת שירות לגורמים שקשורים להתנחלויות. הבנקים הבהירו גם כי המציאות היומיומית שבה הם פועלים אינה מאפשרת זאת.

לפני כמה ימים הודיעה החברה לחמשת הבנקים הישראלים כי כיוון שלא הצליחה להביא לשינוי בהתנהלותם כלפי ההתנחלויות באמצעות דו-שיח והמצב לא צפוי להשתנות בעתיד הנראה לעין, היא החליטה להפסיק את כל השקעותיה בהם. ההחלטה נכנסה לתוקף ב-1 בינואר.

מטה בנק הפועלים בתל אביב

מטה בנק הפועלים בתל אביב. צילום: אייל טואג

PGGM היא חברת הפנסיה הגדולה בהולנד ואחת המובילות בעולם, המנהלת כספי פנסיה בסך כ-150 מיליארד אירו. בהערכת מצב של השקעותיה לקראת 2014 בחנה החברה הפסקת השקעות בכמה חברות ובנקים בעולם מסיבות של “אחריות חברתית”. בסיום הערכת המצב הגיעה החברה למסקנה כי אינה יכולה להפריד את השקעותיה בבנקים הישראלים מפעילותם של אותם מוסדות פיננסיים בהתנחלויות.

בחודשים האחרונים מתרחש גל חרמות, סנקציות והסטת השקעות של גורמים בהולנד נגד גורמים בישראל. חברת המים ההולנדית ויטאנס הודיעה לאחרונה כי היא משעה כל שיתוף פעולה עם חברת המים הלאומית של ישראל, מקורות, על רקע הקשר בינה לבין ההתנחלויות בגדה המערבית. בספטמבר הודיעה חברה הולנדית אחרת על ביטול חוזהעם חברת הגיחון להקמת מתקן טיהור שפכים, כיוון שזה נמצא מעבר לקו הירוק.

משרד החוץ מודאג מאוד מהמגמה בהולנד. בירושלים סבורים כי הרקע לגל החרמות הואהמדיניות החדשה של הממשלה בהאג לעודד חברות עסקיות שלא לקיים קשרים עסקיים עם ההתנחלויות. במקרה זה מוחרמים מוסדות פיננסיים ישראלים גם על רקע קשר עקיף שיש להם בהתנחלויות.


This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *