לפרסום – מסוזי דים: יש בליכוד טובים יותר וטובים פחות

יש בליכוד טובים יותר וטובים פחות: גזור ושמור

 

בתקופה של פעילות מדינית קדחתנית – נבחין בהבדלים גדולים   בתפקודם הלאומי של נציגי הליכוד בכנסת ובממשלה.
זאת בימים גורליים במיוחד: נאום וושינגטון של ראש הממשלה ש"מאיים" בנסיגות, נאום אובמה החדש ש"מאיים" בהקפאה, וועידת שארם שכעת מכינים אותה מול הילארי קלינטון, ועוד.
 
נשים לב לקו האחראי והאמיץ שאותו מובילים שר החוץ לשעבר השר סילבן שלום, השר יולי אדלשטיין, יו"ר הכנסת ח"כ רובי ריבלין, ויו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין.
ציר נוסף מובל ע"י ח"כ דני דנון. מנגד — נשים לב למספר שרים שאינם מתפקדים באופן מיטבי ונקווה שיהיה שיפור.
 
שר החוץ לשעבר סילבן שלום בישיבת הממשלה לאחר שובו של ראש הממשלה מוושינגטון, דרש לקיים דיון בממשלה עוד לפני הפגישה הבאה בין נתניהו לאבו מאזן. עוד דרש לדון גם בנושא ההקפאה.  
יו"ר הכנסת רובי ריבלין סירב להצטרף לקו שהציעו חלק משרי הליכוד, שממנו משתמע שיש ללכת אחר ראש הממשלה בעיניים עצומות. ריבלין אמר, שכשהולכים אחר ראש הממשלה בעיניים עצומות, צריך מדי פעם לפקוח את העיניים כדי לוודא, שראש הממשלה עצמו אינו הולך בעיניים עצומות….
 
שר ההסברה יולי אדלשטיין ארגן, בשבוע שלפני ראש השנה, הרמת כוסית שבה כל הדוברים בזה אחר זה חיזקו את ראש הממשלה מימין, וזאת  בנושא הקריטי ביותר בשלב הזה: הפסקת ההקפאה ומעבר לתנופת התישבות ביהודה ושומרון. כל ההתבטאויות המחזקות לטובת יהודה ושומרון זכו למחיאות כפיים רבות, יותר מאשר לכל נושא אחר.

בפרט: יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד ח"כ זאב אלקין אמר שלא צריך לשלם בוויתורים בשיחות עם הפלשתינים, ושחשוב "להישאר נאמן לעקרונות שלנו כשלוחצים עלינו".   אלקין הדגיש שהוא מאחל שנה של בניה בכל חלקי ארץ ישראל. (כלומר לא רק ב"גושי ההתישבות").

ח"כ חיים כץ איחל לכל הנוכחים שנה טובה "תוך כדי שמירה על כל חלקי ארץ ישראל…שנמשיך לבנות ולהיבנות".    

סגנית השר ד"ר לאה נס שיבחה היותו של יו"ר הקואליציה, גם יו"ר השדולה למען ארץ ישראל בכנסת. "ואל תדאגו – אנו שומרים על ארץ ישראל" הבטיחה נס לפעילים. לאס נס הוסיפה שבשנה החדשה יש לבנות בכל ארץ ישראל "ובמיוחד ביהודה ושומרון".

ח"כ יריב לוין אמר, כי אל לליכוד להסתפק בלהיות בשלטון אלא יש לדאוג שהליכוד ישלוט בדרכו ולא ייסחף אחר גורמים בקואליציה. לוין הוסיף כי "הקפאת הבניה היהודית בארץ ישראל זה לא יהודי, זה לא ציוני, זה לא מוסרי ותפקידנו לגבות את ראש הממשלה כדי שזה לא יקרה".

השר יולי אדלשטיין הזהיר: "נכונו לנו ימים קשים. ב-26.9 לא תוארך ההקפאה, זה ברור, לא תהיה החלטה של הממשלה בפורום כלשהו. אבל זו רק התחלת המאבק בממשלה, בכנסת, בסיעה ובשטח על כל אישור וכל מכרז וכל בית. חיים של עשרות אלפי משפחות צעירות – חייהם היו חיים מוקפאים וקפואים. עלינו לא רק לומר "הנה אמרנו לכם, אין הקפאה" אלא לעקוב ולראות שלא תהיה הקפאה דה-פקטו בשטח. ליוויתי את ראש הממשלה בוושינגטון, בקנדה, במוסקווה, גם במפגשים סגורים, זה לא פשוט אך זה אפשרי. " אדלשטיין הוסיף: "מאד כאב לי, וגם אמרתי לראש הממשלה באופן אישי, אני גר בגוש עציון בואכה הרי חברון, אני לא יודע איפה זה הגדה המערבית והטרמינולוגיה הזו חשובה". הדברים נאמרו בעקבות נאום נתניהו בוושינגטון בו אמר "הגדה המערבית" במקום "יהודה ושומרון" שלא כמקובל. השר אדלשטיין ברך את הנוכחים בשנה טובה וציין כי הרמת הכוסית היא עם יין תוצרת השומרון.

ציר נוסף בקו האמיץ של חברי סיעת ליכוד הובל ע"י ח"כ דני דנון שארגן הרמת כוסית מיוחדת בבירת השומרון. לדנון הצטרפו ח"כ ציפי חוטובלי וכרמל שאמה, דנון אף כמעט הצליח לשכנע את השר יוסי פלד להצטרף לכנס. בנוסף לפעילות זו, ח"כ דנון פעל בחו"ל אל מול מנהיגי קהילות יהודיות בארה"ב וחברי קונגרס; לגבש חזית נגד הלחץ לויתורים טריטוריאליים מצד ישראל. במהלך מקורי נוסף, פנה דנון לרב הראשי לישראל שאישר שיש להחל בתנופת התיישבות מייד ב-26.9 על אף שמדובר בחול המועד.

מנגד, שרים אחרים מתעקשים לפי שעה, שיש "לסמוך על נתניהו" ולתת לו "גיבוי מלא" כדי ש"יוביל לשלום" גם בלי לדעת כלל מה באמתחתו.  כאשר כמעט באותה נשימה אחד השרים הללו בעצמו אישר כי נתניהו ישמור על "כמה שיותר" חלקים מארץ ישראל (כלומר: יבצע נסיגות מסויימות בניגוד להבטחותיו לפני הבחירות לא לעשות כן). אותו שר שפועל לפי שעה במגמה של "סמוך" הודה גם, שראש הממשלה עלול להגיע להסכם אשר "סוטה מקווי היסוד של התנועה". בכל זאת כאמור הדרישה של אותו שר ואחרים היה לגיבוי מלא של אותה סטייה, השר צפה, כלומר דרש, גם "תמיכה רחבה בכל מוסדות הליכוד" בסטייה הצפויה, לדעתו, מקווי היסוד של התנועה.

לסיכום: על רקע הלחץ המדינה הכביר, יש לראות בחיוב רב את פועלם הלאומי האחראי של שר החוץ לשעבר והמשנה לרוה"מ סילבן שלום, השר יולי אדלשטיין, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, יו"ר הקואליציה זאב אלקין, ח"כ חיים כץ, סגנית השר ד"ר לאה נס,  ח"כ יריב לוין, ח"כ דני דנון, ח"כ ציפי חוטובלי, ח"כ כרמל שאמה, ואחרים.

 ערכה: סוזי דים, דוברת מטות ערים sddym@bezeqint.net 

 

  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *